Ajánlat az egészéged megőrzéséhez


Vitaminok



A-vitamin

Az A-vitamin fontos, zsírban oldódó vitamin, amelynek közismert tulajdonsága, hogy hozzájárul a normál látáshoz, valamint a bőr és a testnyílásokon (az orrban, a torokban, a tüdőben, a gyomorban, a belekben, a hüvelyben és a húgyvezetékben) található felhám sejtjeinek egészségéhez. Az A-vitamin ezenkívül segít az immunrendszer szabályozásában és működésében.


A retinol (a valódi A-vitamin) csak az állati eredetű élelmiszerekben található meg.


A retinol (a valódi A-vitamin) csak az állati eredetű élelmiszerekben található meg. A béta- és alfa-karotin az A-vitamin növényi forrásai; ezek a sötétsárga, a zöld és a narancssárga színű gyümölcsök és zöldségek alkotóelemei, és olyan elővegyületként működnek, amelyek csak akkor alakulnak át A-vitaminná, amikor a szervezetnek szüksége van rá.


A szervezet A-vitamin szintjét a vérben a máj szabályozza. Az A-vitamin egy speciális szállító fehérjét igényel, amely eljuttatja a szervezet különböző részeibe. Az A-vitamin megfelelő felszívódásához elégséges fehérje- és zsírbevitelre van szükség.


Az A-vitamin funkciója
Az A-vitamin hozzájárul az immunrendszer normál működéséhez, valamint szerepet játszik a sejtek specializálódásában. Ez a vitamin hozzájárul továbbá a normál látás megőrzéséhez, segíti a nyálkahártya épségének fenntartását és a vas anyagcsere működését.


Napi szükséglet Jóllehet könnyen előfordulhat, hogy túl kevés A-vitamint juttatunk be a szervezetbe, de az is könnyen előfordulhat, hogy túl sokat veszünk be belőle. A nagy mennyiségű májfogyasztás például krónikus A-vitamin- túladagolást eredményezhet. Különösen a terhes nőknek kell odafigyelniük arra, hogy pontosan a megfelelő mennyiségű A-vitamint vegyék magukhoz. A jelenlegi EU-ajánlás (RDA) napi 800 mikrogramm A-vitamin.


Az A-vitamin forrásai
Állati eredetű élelmiszerek, különösen a máj, de a hús, a tojás és a vaj is. Vitaminozott élelmiszerek, például a margarinok és egyéb, kenyérre kenhető zsiradékok.



D-vitamin

A D-vitamin valamennyi zsírban oldódó, szterinalapú vitamin összefoglaló neve, melyek közül a leghatékonyabbak a kolekarciferol (D3) és az ergokalciferol (D2). Ezek a tápanyagok a koleszterinhez hasonlóak, tartalmaznak egy viasszerű, zsíros összetevőt, és a szervezet képes tárolni azokat.


A D-vitamin rendkívül fontos a gyerekek és serdülők számára.


A D-vitamin funkciói
A D-vitamin szabályozza a kalcium felszívódását, vérben található koncentrációját, valamint a csontokba és fogakba való beépülését, tehát az úgynevezett mineralizációt, ami fontos a csontok és fogak ereje, illetve ellenálló képessége szempontjából. Jó "csapatjátékosként" együttműködik más alapvető tápanyagokkal a fertőzések elleni védelemben, és hozzájárul a csontok és izmok erejének fenntartásához.


Bizonyos tekintetben a D-vitamin működése inkább hasonlít a hormonokéhoz, mint a vitaminokéhoz, mivel a szervezet egy meghatározott részében termelődik, és a vérbe kerülve fejti ki hatását a test más részein, elsősorban a csontokban. Szükség esetén együttműködik a mellékpajzsmiriggyel is az aktív D3-vitamin termelésében, molekulaszerkezete pedig a hormonokéra, például az ösztrogénére és a kortizonéra emlékeztet.


Napi szükséglet
A D-vitamin "napfényvitamin" becenevét annak köszönheti, hogy elő lehet állítani az emberi bőrben, mégpedig oly módon, hogy az elővegyületet kitesszük a napfény ultraibolya-sugárzásának (UV-sugárzásnak). Előfordulhat, hogy azoknak az embereknek a szervezete, akiknek sötéten pigmentált a bőrük, akik felhős vagy szennyezett levegőjű területen élnek, akiknél hosszú a tél, illetve akik nem töltenek elég időt nappal a szabadban, túl kevés D-vitamint termel ahhoz, hogy ellensúlyozni tudja a táplálkozás hiányosságait.


Éppen ezért a jelenlegi EU-ajánlás (RDA) a felnőttek számára napi 5 mikrogramm, de a népesség egyes csoportjai számára bizonyos körülmények miatt magasabb adagot is előírhat az orvos. Fontos csontképző és csontvédő funkciója miatt rendkívül lényeges, hogy a gyerekek, a serdülők és az időskorúak megfelelő mennyiségű D-vitamint vegyenek magukhoz.


Ugyanakkor az ártalmatlan C-vitaminnal ellentétben a túl sok D-vitamin mérgező hatású lehet. Az okozott akut vagy krónikus egészségkárosító hatások közül az egyik legfontosabb a kálium-anyagcsere egyensúlyának megbomlása, ami negatívan befolyásolja a csontszerkezetet.


A D-vitamin forrásai
Zsírban oldódó anyag lévén a D-vitamin természetes formájában csak az állati eredetű élelmiszerek zsíros részeiben található meg, míg az elővegyületei, az úgynevezett provitaminok széles körben elterjedtek a növényekben és az állati eredetű élelmiszerekben.



E-vitamin

Az E-vitamin ismert, zsírban oldódó vitamin, amely számos formában fellelhető. Az egyes változatok biológiai aktivitása különböző. Az emberi szervezetben található legaktívabb E-vitamin a tokoferol. A tokoferolok olyan "szabadgyökfalóként" működnek, amelyek megvédik a szervezetben lévő zsírokat és zsírszerkezeteket az oxidáció okozta károktól.


Az E-vitamin erőteljes antioxidáns.


E-vitamin funkciója
Az E-vitamin erőteljes antioxidáns. Az E-vitamin hozzájárul a DNS, a fehérjék és a lipidek oxidatív károsodással szembeni védelméhez.
Védi a rendkívül érzékeny zsírszerkezetű sejthártyát, megóvja a szabad gyökök káros hatásától (az oxidációtól), amely a sejtek pusztulását és betegségeket okoz.


Napi szükséglet
A jelenlegi EU-ajánlás (RDA) az E-vitaminra vonatkozóan napi 12 mg TE (tokoferollal egyenértékű = 18 NE). A referenciatípus, a d-alfa-tokoferol, természetes formában is megtalálható, és ennek legnagyobb a hatékonysága. Az E-vitaminnak az élelmiszeriparban leggyakrabban használt formája a szintetikus dl-alfa-tokoferol. A szintetikus formák csak valamivel több mint feleannyira aktívak, mint a természetesek.


Az E-vitamin forrásai
Számos készen kapható, növényi alapanyagból készült tápanyagforrás tartalmaz természetes E-vitamint. E-vitaminban gazdagok a növényi olajok, a diófélék, az olajos magvak és a belőlük készült olajok. Ezek közé tartozik a sáfrányos szeklicéből és a kukoricából készült olaj, a mandula, a napraforgómag és -olaj, valamint a mogyoró. A diófélékre érzékenyek fogyaszthatnak ezek helyett sötétzöld színű zöldségféléket, például kelkáposztát, spenótot vagy brokkolit.



K-vitamin

A K-vitamin a zsírban oldódó vitaminok olyan csoportját jelöli, amely nélkülözhetetlen a normális véralvadáshoz, valamint a vérplazmában, a csontokban és a vesében található fehérjék szintéziséhez. Fő formái a fillokvinon vagy növényi menadion (K1), illetve a bakteriális formájú menakinon (K2).


A K-vitamin elengedhetetlen a véralvadáshoz szükséges fehérjék szintéziséhez.


K-vitamin funkciója
A K-vitaminra szükség van a véralvadáshoz nélkülözhetetlen fehérjék szintézisében, ezáltal hozzájárul a normál véralvadáshoz. A K-vitamin az oszteokalcin nevű fehérje szintézise révén részt vesz a csontok meszesedésének megakadályozásában.


Napi szükséglet
A K2-vitamint többnyire az emberi bélben található baktériumok termelik, és étrendi hiánya rendkívül ritkán fordul elő (kivéve azokat az eseteket, amikor a belek súlyosan károsodottak). A K2-vitaminra vonatkozóan nincs EU-ajánlás (RDA), de napi 75 ?g étrendi bevitelét javasolják.


A K-vitamin forrásai
A K-vitamin megtalálható a spenótban, a salátában, a takarmánykáposztában, a fejes káposztában, a kelkáposztában, a búzakorpában, a belsőségekben, a gabonafélékben, egyes gyümölcsökben, a húsfélékben, a tejtermékekben és a tojásban.


A K2-vitamint többnyire az emberi bélben található baktériumok termelik.



B-vitaminok

A B-vitaminok az életfunkciók meglepően széles köréhez nélkülözhetetlenek, legfontosabb feladatuk mégis az energiafelszabadítás elősegítése a szénhidrátokból, zsírokból és fehérjékből. Ehhez a csoporthoz 8-féle, vízben oldódó vitamin sorolható, melyek mindegyike koenzimként működik.


A B-vitaminok alapvetően fontosak a szénhidrátok glükózzá alakításában, amely a szervezet számára szükséges energiát biztosítja. Szerepe van ezenkívül a zsírok és fehérjék lebontásában, az egészséges vörösvértestek termelésében és az idegrendszer normális működésében.


A B-vitaminok legfontosabb feladata az energiafelszabadítás elősegítése.


A B-vitaminok támogatják a szervezetet abban, hogy anyagcsere útján energiát nyerjen az elfogyasztott élelmiszerekből.


Mivel a B-vitaminok vízben oldhatóak, utánpótlásukról folyamatosan gondoskodni kell a megfelelő élelmiszerek fogyasztásával. Az energiatermelés ciklusában a B-vitaminok elősegítik az energia hasznosítását az elfogyasztott élelmiszerekből. Az idegrendszer normális működésének és az optimális életfunkcióknak köszönhetően megőrizhetjük energikusságunkat és jó közérzetünket.


A B-vitaminok funkciói


Funkció   B1     B2     B3     B5     B6     B9     B12     H  
Tápanyagcsere I N I I I I I I
Idegrendszer I I I N I I I N
Bőr, szem, nyálkahártya N I I N I N N I
Gyomor-bél traktus N N I N N N N N
Vérsejtek N N N I I I I N

. Tiamin (B1): részt vesz a szénhidrátok energiát adó glükózzá való átalakításában, és fontos szerepe van az idegrendszer megfelelő működésében.

. Riboflavin (B2): lényeges a bőr, a nyálkahártya, a szem és az idegburok egészségének megőrzéséhez.

. Niacin (B3): elősegíti a bőr és az idegek egészségének fenntartását.

. Pantoténsav (B5): hozzájárul a szteroidhormonok, a D-vitamin és egyes ingerületátvivő anyagok normál szintéziséhez.

. Piridoxin (B6): az aminosavak anyagcseréjében, a vörösvértestek termelésében, valamint az idegszövetek és a bőr működésében fontos.

. Folsav (B9): többfajta működésben vesz részt, köztük az idegrendszerben, a vérben és a testszövetekben zajló sejtosztódásban.

. Cianokobalamin (B12): részt vesz a vérsejtek termelésében, és elősegíti az idegrendszer megfelelő működését.

. Biotin (H-vitamin): nélkülözhetetlen az emberi anyagcseréhez és a normális növekedéshez, és különösen fontos szerepet játszik a haj és a bőr épségének megőrzésében. A biotin kedvező hatását olyan rendellenességek esetén vizsgálják, mint a kopaszság és a bőrgyulladás egyes formái, de egyértelmű bizonyíték egyelőre nincs.


Napi szükséglet
Az EU jelenlegi ajánlásai (RDA) a csoport egyes vitaminjaira vonatkozóan az "Útmutató a tápanyagmennyiségekhez" című fejezetben megtalálhatóak. Az európai népcsoportok többségénél az általános étrendben rendelkezésre álló folsav mennyisége nem éri el az ajánlottat; továbbá az időskorúak B12- és B6-vitamin-bevitelét is kritikusnak ítélik.


B-vitamin-források
Az élelmiszerek közül B-vitaminokat tartalmaznak többek között a kenyér, a gabonafélék, a gabonamagvak, a levélzöldségek, a máj, a tej, a tejtermékek, valamint a tojás. A B-vitaminok ugyanakkor érzékenyek, a magas hőmérséklet, a hosszú tárolás, valamint az előkészítés (mosás, alapos főzés, a főzővízben való áztatás) elpusztíthatja őket. Egyes élelmiszerekben az ipari előállítás (például a gabonafélék, így a rizs és a búzadara finomítása) során jelentősen csökkenhet a B-vitamin- tartalom.


A B-vitaminok az életfunkciók meglepően széles köréhez nélkülözhetetlenek, legfontosabb feladatuk mégis az energiafelszabadítás elősegítése a szénhidrátokból, zsírokból és fehérjékből. Ehhez a csoporthoz 8-féle, vízben oldódó vitamin sorolható, melyek mindegyike koenzimként működik.



C-vitamin

A C-vitamin, más néven L-aszkorbinsav, valószínűleg a legismertebb létfontosságú tápanyag a vitaminoknak nevezett osztályban. A meghűlés és influenza tüneteinek megelőzésével és kezelésével széles körben összefüggésbe hozott C-vitamin segíti az immunválaszt a baktériumok és vírusok elleni harcban. Vízben oldódó vitamin lévén, a felesleg gyorsan kiürül a szervezetből, ezért folyamatosan pótolni kell a táplálkozás során.


A C-vitamin javítja a vasmegkötő képességet.


C-vitamin funkciója
A C-vitamin olyan értékes antioxidáns, amely segíti a szabad gyökök leküzdését, ugyanakkor viszont fontos multifunkcionális vitamin is. A C-vitamin antioxidáns tulajdonságai hozzájárulnak a szabad gyökök megsemmisítéséhez. A C-vitamin szerepet játszik a bőr, valamint a bőrben, az izmokban és a szervekben lévő kötőszövet egészségének megőrzésében, ezenkívül az enzimek egyik alkotóeleme, továbbá javítja a vörösvértestek vasmegkötő képességét.


A C-vitamin fokozza az adrenalin működését, ami támogatja a szervezetet a különféle stresszállapotok kezelésében.


A C-vitamin hozzájárul továbbá az E-vitamin redukált formájának regenerálásához.


Az ember egyike annak a mindössze három emlősfajnak, amely nem képes előállítani saját C-vitamin-készletét. A C-vitamin az emberi szervezet legfontosabb vízben oldódó antioxidánsa. Felszívását a bélben elhelyezkedő aktív szállítórendszer végzi, kiválasztásáért pedig a vese felelős.


Kollagén
A kollagén a szervezetben leggyakrabban előforduló anyag, mivel ez teszi ki a kötőszöveteket alkotó rostok legnagyobb részét. A C-vitamin nélkülözhetetlen a kollagén képződéséhez. C-vitamin nélkül a kollagénképződés folyamata megbomlik, és problémák egész sorát okozza a szervezet különböző részeiben.


A kollagén az a kötőanyag, amely összetartja a szervezetet. Ez a szövet rögzíti az izmokat a csontokhoz, a bőrt az izmokhoz, és ez tart egyben mindent. A nagy húzóerővel rendelkező kollagén olyan szilárd fehérje, amely a kötőszövetek, köztük a csontok, a fogak, a porcok, az ínak, a szalagok, a bőr és a véredények legfontosabb alkotóeleme.


A szervezet egész felépítése a kollagéntől függ, a kollagén épsége viszont a C-vitamintól (egyéb tényezők mellett).


Az immunrendszer és egyéb funkciók
A C-vitamin két alapvető funkciójában támogatja az immunrendszert: egyrészt serkenti a betolakodókat megtámadó fehérvérsejtek termelését, másrészt fokozza a szervezet antitestképzését (ezeket a fehérjéket a fertőzéssel szembeni reakcióként termelik a sejtek).


A C-vitamin segíti a vasfelszívódást, különösen a nem hem formájú növényi forrásokból (a gabonamagvak, a szárazbab, a lencse, a zöldségfélék, a gyümölcsök, a diófélék és a magok csak nem hem vasat tartalmaznak).


Napi szükséglet
A jelenlegi EU-ajánlás (RDA) napi 80 mg C-vitamin. A körülményektől függően - zaklatott életstílus, kezdődő fertőzés - gyakran előfordul, hogy a C-vitamin javasolt mennyiségét megnövelik az immunválasz elősegítése érdekében.


A C-vitamin forrásai
Jelentős mennyiségben csak a gyümölcs- és zöldségfélék tartalmaznak C-vitamint, ugyanakkor gyakran adják hozzá más élelmiszerekhez is. Mivel a C-vitamin könnyen elvész az élelmiszerekből az előkészítés, főzés vagy raktározás során, a tárolási időt le kell rövidíteni, és kerülni kell a vízben való áztatást, tárolást!

Kiváló természetes C-vitamin-források a kivi, a citrusfélék, az acerola cseresznye, a paprika és a csipkebogyó.


A legtöbb C-vitamin az éretlen acerola cseresznyében található - 25-ször annyi C-vitamint tartalmaz, mint ugyanannyi tömegű narancs.




A tápanyagokról, nyomelemekről bővebben:


Ajánlat az egészéged megőrzéséhez, organikus táplálékkiegészítőkkel